Projektuose vaikas turi turėti laisvę kurti ir siūlyti idėjas, kurias suaugęs žmogus padėtų vaikui sukonkretinti ir įgyvendinti, pasiūlyti alternatyvių ar pagrindinių minčių, kur vaikas galėtų sužinoti ką nors naujo.
ERDVĖS VAIKAMS
Provokacinės erdvės ir kampeliai skirti tyrinėti pertraukų metu yra nuostabus būdas vaikams mokytis. Todėl negailėkite laiko ir paruoškite kampelius su augalais, kortelėmis ir idėjomis ką jie galėtų veikti. Rasti laiko prisėsti ir pasiklausyti ką jie kalba diskutuoja, jei neteisingai pataisykite. Įsitraukite į diskusiją.
Projekto eiga:
Vaikams pristatomas projekto tikslas: susipažinti su augalais, kurie yra naudingi žmogaus sveikatai, naudojami kaip maistas ar vaistas, kartu sugalvoti projekto pavadinimą: pvz., „Karalaitė gėlytė”, „Dilgėlytės pasaulis”, „Augaliukas daktariukas”, „Dilgėlytė princesytė”.
Vaikai galvoja klausimus, ką norėtų sužinoti apie šiuos augalus:
Ar visi augalai geri? Kurie augalai gydo? Kaip galiu su jais žaisti? Ar jie kvepia? Kaip augalas duoda bitei medaus?
Ir viena skiltis skirta pačiam vaikui ieškoti informacijos visais įmanomais būdais. „Ką aš sužinojau ir radau pats.“
|
Kaip augalo pavadinimas? Kaip auga? Ar jie skanūs? Ką matyčiau, jei aš būčiau vabaliukas? Kaip atrodo jo vidus? Kur jie auga?
|
Vaikai namuose su tėveliais gali ieškoti informacijos knygose, internete ir padaryti pristatomuosius darbus. Kiekvienas vaikas pasidalintų informacija su klasės draugais, sukūrtų edukacinio pobūdžio pristatymus su tos žolelės arbatomis.
MAŽIAUSIAS AUGALŲ SODAS
Mažiausias pasaulyje augalas yra plūdena. Tai lyg maži žali burbuliukai. Pristatykite vaikams didžiausius ir mažiaus augalas. Parodykite nuotraukas ir aptarkite kurioje pasaulio šalyje jie auga. Pasiūlykite pasigaminti savo mažiausių augalų sodą. Jums reikės stiklių indelių, aliejaus, spalvoto pieno (nudažykite pieną maistiniais dažais), pipetės. Aliejus pienui neleidžia pasklisti, todėl įlašinus pieną į aliejų susidaro maži burbuliukai.
STEBUKLINGOS PIENĖS
Pienės nuostabios gėlės ir su jomis galima atlikti daug eksperimentų, tyrinėjimų. Vieną iš eksperimentų galite pasidaryti prisiskynę nužydėjusių, bet dar neišsiskleidusių pūkais pienių. Su vaikais jais užverkite ant vėlutės ir pritvirtinkite prie lego kaladėlių. Palikite ant palangės sausai, vos tik pumpurai pradės žiūti ims ir išsiskleis.
SKAITOME KNYGELES SU ARBATA
Pertrauką kitaip, sukurkite erdvę, kur vaikai galėtų pasidaryti arbatos ir skaityti knygas. Suteikite progą patiems vaikams pilstyti arbatą, pasigardinti cukrumi ir prie arbatos skaityti knygeles, vartyti, dalintis istorijomis.
KAIP JIE AUGA?
Pokalbį apie augmenijos trapumą mokytoja praveda klasėje, ji gali pateikti tokius klausimus: ar gėlės juda, ar jos moka šokti, ką dar daro gėlės mums, ar augalai gali gydyti? Pasižiūrėti edukacinį filmuką, kaip gėlės juda pagal saulės šviesą, kaip auga. Pamatyti, kaip auga įvairūs augalai, vaikai yra vedami į pievas, šiltnamį. Šiltnamyje gali apžiūrėti augančius prieskoninius augalus, taip pat pomidorus, agurkus, paprikas, salotas, ridikėlius, svogūnus. Kiekvienas vaikas gali pasodinti po kokio nors augalo daigelį, pvz., gėlės.
Šiame projekte vaikai tyrinėjo žirnių augimo ciklą. Vaikai galėjo matyti žirnio augimo ciklą kortelėse ir gyvai. Pasodinome skirtingu metu žirnio sėklas šiltnamyje, jos sudygo skirtingai, o vaikai galėjo stebėti augimo pokyčius.
AR JIE SKANŪS?
Lauke vaikams galima priskinti pienių ir papasakoti apie jų naudą organizmui. Savo stebėjimo lapuose vaikai gali prisiklijuoti pienės nuotrauką, užrašyti jos pavadinimą. Kiekvienas vaikas turi liniuotę ir išmatuoja pienės aukštį. Jei yra proga, galima paragauti ir pienių medaus. Vienas sveikiausių augalų yra dilgėlė. Vaikams įdomu, kur jos auga, kaip gali nudilginti ir kam naudojamos jų gydomosios savybės, ką galima padaryti iš dilgėlių. Vaikai gali paragauti šviežiai išspaustų dilgėlių sulčių su vynuogėmis. Galima jiems papasakoti, kas yra valgomi ir nevalgomi augalai, dekoratyviniai arba vaistiniai augalai.
AR JIE SKANŪS?
Kitos veiklos metu vaikai gali kurti ir pasigaminti iš prieskoninių žolelių bei citrusinių vaisių, uogų arbatas. Tačiau pirmiausia jie turėtų atlikti tiriamuosius veiksmus – ištirti kvapą, įsivaizduoti, kuri arbata yra skaniausia, ir kokie skoniai dera tarpusavyje, tik tuomet patiems susikurti receptą. Kad vaikams būtų lengviau, ant kiekvieno augalo užrašykite augalo pavadinimą, kurį vaikai galėtų nurašyti, perskaityti. Tuomet leiskite vaikams savo idėjas realizuoti ir sudėti norimas žoleles į puodelius, pagardinti citrusiniais vaisiais ar imbieru. Suaugęs žmogus turėtų užpilti karštu vandeniu ir papasakoti, kad karštas vanduo gali nudeginti, todėl reikia elgtis atsargiai.
VAIKAS PROJEKTE: kūrybiškai pažvelgs į receptų kūrimą, remiantis turima patirtimi derins skonius. Sužinos ir išmoks naujų žodžių, augalų pavadinimų. Veikdamas kartu su kitais vaikais, mokysis laukti savo eilėje, paprašys paduoti reikiamas žoleles. Suvokdamas, kad arbata karšta, atsargiai elgsis prie stalo. Po darbų skatinamas susitvarkyti, apibendrinti savo pojūčius ir atradimus.
Ar jie kvepia?
Vaikai atsineša savo surinktus kvepiančius augalus ir panaudoja jau klasėje esančius. Vaikai tyrinėjo kiekvieną kvapą atskirai ir bandė sujungti kelis kvapus vienu metu. Iš visų žolelių vaikai maišė kvapus ir rišo į vanteles, sugalvojo savo kvapui pavadinimą, užrašė ir džiovino vanteles klasėje.
Vaikas projekte: tyrinėjo kvapus, kritiškai žvelgė į kvapų įvairovę ir draugo pasirinktą kvapą, kūrybiškai pateikė kvapų pavadinimus.
Ką matyčiau, jei aš būčiau vabaliukas?
Vaikai gali pabandyti įsivaizduoti ir susigalvoti fotografuoti tai, kad tampa vabaliukais. Vabaliukai yra maži ir žvelgia iš labai žemai. Vaikai gali apmąstyti ir padiskutuoti, kokį augalą pamatytų, jei būtų tokie maži, kaip vabaliukai. Leiskite vaikams atsinešti mobiliuosius telefonus ar fotoaparatus ir keliaukite į pievą ieškoti vaizdų. Tegul vaikai patys renkasi vietą, kur fotografuos. Vėliau nuotraukas peržiūrėkite kompiuterio ekrane ir aptarkite, reflektuokite. Stebint jau padarytas nuotraukas vaikai suvoks, koks pasaulis yra iš apačios..
VAIKAS PROJEKTE: mokysis veikti kartu su kitais vaikais ir dalintis telefone esančia kamera. Skatinamas atsakingai įvertinti nuotrauką ir pasirinkti kadrus, kurie labiausiai atitinka temą ir klausimą. Lavins savo fantaziją, įsivaizduodamas save vabaliuko vietoje. Suvoks, koks didelis vaikas yra mažiems vabaliukams, ypatingai pažvelgs į augalus, lavins vaizduotę, plės savo poreikių ratą, ieškos ir ras įdomių kadrų.
PADARYK GĖLĘ
STEAM veikla: vaikai paskirstomi komandomis po du. Vaikai turėjo pagaminti gėlę, kurios aukštis parenkamas( 50 cm, 60 cm, 70cm, 80cm, 90 cm). Komandos turi pasidalinti darbais, kas ruoš žiedlapius, kas koto lapelius, kas matuos gėlės koto ilgį. Vaikams leidžiama naudotis liniuotėmis, metrais.
Ką matyčiau, jei aš būčiau vabaliukas?
Vaikams pasiūloma nupiešti vaizdus iš apačios, prašoma naudotis akvarele ir guašu. Kokia būtų saulė tarp didelių augalų? Vaikai galėjo pasirinkti piešimo priemones, naudoti net kelias vienu metu.
VAIKAS PROJEKTE: mokosi rinktis, kaip norės pavaizduoti pievą, kurią mato vabaliukai. Vaikams buvo pateikiami keli pavyzdžiai, parodoma perspektyvos schema. Vaikas suvoks, kad net ir maži daiktai iš labai arti, gali būti dideli. Skatinamas pasiimti priemones pats, esant poreikiui jas keisti. Po veiklos vaikai skatinami susitvarkyti, pasikabinti piešinius išdžiūti, taip ugdosi vaikų savarankiškumas.
Kaip atrodo jo vidus?
Vaikams leiskite gamtoje prisiskinti įvairių augalų ir atsinešti į grupę. Augalus padalinkite į lėkštutes ir leiskite vaikams rinktis, kaip juos tyrinės: išardyti žiedą dalimis, juos stebėti per padidinimo stiklą ar teleskopą. Tyrinėjimo priemonėmis gali virsti ir žirklės, stiklas, veidrodis. Didžiausią įspūdį palieka mikroskopas, nes vaikai gali pamatyti tai, ko plika akimi nematome. Augaliuko vidus išraižytas įdomiomis linijomis, turi pūkelius.
VAIKAS PROJEKTE: tyrinės augalo dalis, suvoks, kad ne viskas matoma plika akimi, ir augalas yra daug įdomesnis nei atrodo iš išorės. Klausys mokytojos pasakojimo apie tai, kad neišnyktų augalai, reikalingos žiedadulkės, kurios turi nukeliauti į skirtingus žiedus, o jas nešioja į tuos žiedus vabaliukai, bitutės. Vaikai džiaugiasi projekto veiklomis, nes dirbdami komandoje pasiekė svarių rezultatų.
PASODINK SĖKLĄ
Matematikos veikla. Paruošiami lapai su spalvotais vazonais, ant jų briaunų priklijuojami šiaudeliai ir lapai sudėdami į įmautes. įberiame karoliukus. Vaikai skaičiuodami veiksmus į vazonus (su pirštais) turi įridenti reikiamą kiekį karoliukų. Rinkitės apvalius karoliukus, nes kitokios formos stringa ir vaikai įmautę suplėšo.
BŪDVARDŽIŲ GĖLĖS
Klasėje galite sukurti erdvė, kur vaikai pertraukų metu gali domėtis būdvardžiais. Tiesiog įlaminuokite gėlės vidurį ir jame užrašykite būdvardžius. Apklijuokite limpančiais lipdukais ir leiskite vaikams perskaityti žodžius, juos priskirti tam tikram būdvardžiui.
Kaip vadinasi?
Pasiūlyti vaikams iš pagrindinių vaistažolių pavadinimų sukurti kryžiažodžius. Vaikams yra pateikiami vaistažolių pavadinimai, kuriuos jie turi sudėlioti horizontaliai ir vertikaliai. Pavadinimai susikirstomi, jie turi atitikti raides. Lentoje perskaitykite pavadinimus ir priskirkite paveiksliukams. Susiskirstę komandomis, vaikai susikarpo pavadinimus ir kartu dėlioja kryžiažodį, piešia atsakymus. Dirbdami komandomis vaikai turi išsirinkti komandos kapitoną, kuris paskirs kiekvienam komandos nariui užduotis: karpyti vertikaliai ar horizontaliai surašytus pavadinimus, atrinkti, kokie pavadinimai jau panaudoti, piešti atsakymus.
Ką jau žinome? Viktorina
Rekomenduojame sujungti dvi grupes, kurios kuria tos pačios temos projektą. Abiejų grupių vaikai turėtų būti sugrupuoti į keturias komandas, kad galėtų dalintis jau žinoma informacija. Išrinkti komandų kapitonai, kurie puikiai skaito ir rašo. Kapitonai gautų atsakymų lapus, kuriuos pildytų pagal viktorinos metu pateiktus klausimus. Viktorinos pabaigoje komandų kapitonai susikeičia atsakymų lapais ir skaičiuoja teisingus atsakymus.
Kur bitės randa medaus? Tyrinėti augalo dalis, ieškoti žiedadulkių, žiūrėti edukacinį filmą, kaip bitės gamina medų. Paragauti bičių medaus.
VANDENS GĖLĖS
Šiuo metu labai populiarūs dažai, kurie vandenyje sustingsta ir galima pasigaminti gėles, kurios primena želatiną. Tokių dažų galima įsigyti daugelyje parduotuvių, o vaikams tai smagus užsiėmimas laisvu metu.
ŽIEDE GYVENA BURBULAS
Užduotis atrodo pakankamai paprasta, tačiau joje ką nuveikti tikrai yra. Pirmiausia iškirpti iš folijos žiedą, tai gana sudėtinga, nes folija greitai ir lengvai plyšta. Vaikams reikėjo kelių bandymų, kol pavyko. Tuomet ant jos išpūsti burbulą, kad žiedlapiai susiskleistų. Užduotis tikrai smagi, bet jai reikės kantrybės.