Sodas ir daržas | Rankdarbiai | Šeima ir laisvalaikis |
|
Miško karalystėDalyvaudamas projekte: vaikas bendraus, mokysis susitarti. Susitelks bendrai suplanuotai veiklai; klausydamasis pasakojimo, žiūrėdamas filmą, kurdamas tam tikrą laiką sukaups dėmesį; atpažins valgomus ir nevalgomus grybus, augalus, uogas, išsiaiškins jų poveikį sveikatai; sukurs pristatymus apie grybus, augalus, medžius, gyvūnus; surinktą informaciją pristatys, aptars; susipažinęs su medžiais, miško augalais, žvėrimis, juos apibūdins, vartos naujus žodžius ir terminus; kurs plakatą, stendą, pieš ir kt.; stebint ir tyrinėjant miško gyvenimą, kuriant įvairius darbelius, lavės vaiko vaizduotė, plėsis ir įvairės interesai, tobulės meninė raiška; vykstant projektui vaikas bandys klasifikuoti pateiktą informaciją, išsikelti tolesnius uždavinius, ieškos įvairių būdų tikslui pasiekti, kliūtims įveikti, mėgins apmąstyti savo mokymosi procesą ir rezultatus; įvairiais būdais ir priemonėmis tyrinės miško „stebuklus“; drąsiai ieškos informacijos apie mišką, suplanuos plakato, stendo kūrimo darbus ir juos atliks; palygins, ką žinojo apie mišką anksčiau (prieš projektą) ir ką sužinos dar projekto metu; numatys, kokie pavojai tyko miške ir kaip nuo jų apsisaugoti; vykstant projektui mokysis taikyti IT priemones informacijos apie gamtos gėrybes paieškai, jo pristatymui; tyrinės gamtą, naudodamasis IT priemonėmis. TYRINĖJIMO ERDVĖ KORIDORIUJE: Sukurti erdves vaikams reikia pastangų, šiek tiek laiko ir kūrybiškumo, tačiau tai padarius – visas darbas atsiperka. Tose erdvėse vaikų laisvas laikas virsta tyrinėjimu, žinių įtvirtinimų, tai ką mokotės pamokose. Ten gimsta naujų klausimų ir idėjų. Taip suaugusiojo priežiūra reikalinga, nes vaikai yra vaikai ir jie sugalvoja ir išdaigų. Tačiau žmogaus duotybė yra smalsumas ir net nemėgstantis gamtos ims stebėti: kas čia? PROVOKACINIAI KAMPELIAI
Pertraukų metu mokytojas dalyvauja vaikų stebėjimuose ir tiesiogiai įsitraukia į jų diskusijas, kelia klausimus, skatina juos mąstyti, samprotauti. Pedagogas kavos/arbatos pertraukėlės metu stebi vaikų laisvą laiką. Taip renkama informacija, kas vyksta ir kiek efektyviai veikia sukurti provokaciniai kampeliai. Tokio ilgalaikio kampelio paskirtis - skatinti vaikus pastebėti, kodėl vieni grybai kirmija, kiti - išdžiūsta, treti - pelija. Lengviausia buvo stebėti kirmijantį grybą, nes iš jo šimtai kirmėlių pradėjo ristis ir ropinėti maišelyje. LIETUVOS MEDŽIAI MATEMATINĖS VEIKLOS PROVOKACINĖSE ERDVĖSĖ
Mįslėmis ir užuominomis pradedamos veiklos. „Yra daug stebuklų, yra daug gyvūnų ir medžių. Medžiai apsivynioję lajomis, jie sukuria komfortą, einame ten pailsėti“ - pagal pateiktą apibūdinimą reikia pasakyti, kas tai?“ Vaikai pateikia savo spėjimus ir atsakymą – „Tai miškas“. Pradedama diskusija: „Kas yra miškas, ką mes norime apie jį sužinoti, kaip jį tyrinėsime?“ Vaikai siūlo projekto pavadinimą: „Miškelis gražutėlis“, „Ežio namelis“, „Ąžuoliukas gražuoliukas“, „Miško karalystė“. Vaikai balsavo ir išsirinko projekto pavadinimą - Miško karalystė. Buvo pateikti klausimai, kaip susipažinsime su mišku. KOKIE MEDŽIAI AUGA MIŠKE? KAS MIŠKE GYVENA? KO MIŠKE NEMATOME, BET JAME YRA? Rūke viskas atrodo kitaip, dingo ežeras, medžiai primena vaiduoklius, o antys rodos plaukioja ore. Taip tyrinėdami ir diskutuodami patraukiame į vietą, kur daugiau suoliukų – prie miestelio bažnyčios. Mokytojas pasiruošė maišų, kad vaikai galėtų atsisėsti ir pradėti pirmąją veiklą – nutapyti medžius rūke. Antroji užduotis: organizuojame prie mokyklos, kai rūkas jau visai išsisklaidęs. Kiekvienas vaikas savo aplankuose turėjo kartoninį ežiuką, kuris buvo apdėtas gumytėmis. Užduotis – iš gražiausių lapų, pagaliukų padaryk ežiukui spygliukus. Sukurti nuostabų ežiuką. Trečioji užduotis : vaikų idėja - pagaminti lapų šašlykus. Kodėl gi ne. Nutiesėme virvę tarp medžių, vaikai rinko šakeles ir gamino lapų šašlykus, kuriuos pakabinome ant virvės ir tai virto gražia girlianda bei vaikų fantazija, kaip tie šašlykai kepa, kvepia ir gražiai atrodo. KOKIE MEDŽIAI AUGA MIŠKE? Su vaikais aptariama, kokių pasaulyje yra miškų, kuo jie ypatingi (pvz., džiunglės). Gilinamasi, kodėl ir kaip reikia saugoti miškus. Grįžtame prie provokacinių erdvių klasėje, jau išsamiai aptariama, kas erdvėse ir kodėl palikta. Mokomės medžių pavadinimus, jų dalis, bandome jas atskirti pažinti ir renkame informaciją savo pristatymui. Pertraukų metu vaikai gali naudotis kompiuteriu ir toliau tyrinėti. Keliauti į artimiausią mišką ir tyrinėti. PAŽINTINĖ ERDVĖ Vaikams ant grindų rodomas filmukas apie mišką, fone groja muzika, imituojanti miško garsus. Vaikai gali gulėti ant miško, glostyti, liesti. Tai tarsi atsipalaidavimo seansas, kuriame vaikas atranda šešėlius, garsus, sąvokas, miškas ant jo kojų. Ant miško vaizdo gali atsigulti, liesti. Projektorius stumdomas, vaikai gali pakreipti, su mokytojos pagalba rodyti tiek ant grindų, tiek ir ant sienos. Pirmomis valandomis natūraliai būna tylu, nes norisi išgirsti miško garsus, vėliau priprantama ir gimsta šešėlių teatro ypatumai. Vaikai ima fantazuoti ir žaisti teatrą. IŠTIRKIME KIEMO MEDŽIUS Pasiruošę lauko veikloms vaikai keliauja į lauką tyrinėti, kas tie medžiai ir kokie jų skirtumai. Vaikai pasiima segtuvus ir reikalingas priemones. Stebėjimo lapai, maišelis (susidėti vienam lapui ir sėklai), pieštukas, liniuotes neša mokytojas. Pamatavę medžius ir susižymėjo savo stebėjimo lapuose. Kiekvienas vaikas savo medį turėjo apžiūrėti, įsiminti pavadinimą, paminėti jo ypatumus, pasakyti, kuo jis skiriasi nuo kitų. Surinkę informaciją vaikai keliavo į grupę pabaigti užduoties. Stebėjimo lapuose užfiksuoti kamieno storį, kurį matavo su savo pasigamintomis liniuotėmis. Medžius vaikai matavo pasiskirstę grupelėmis. Pamatavę medį kiekvienas turėjo pasiimti po vieną lapą, po vieną sėklą. Grupėje vaikai pailsėjo ir tęsė savo tyrinėjimą, prisiminė medžius, juos nuspalvino, priskyrė jų lapus ir sėklas, juos priklijavo abipuse lipnia juosta. STEAM VEIKLA: „KUO YPATINGI LAPAI?” Medžių lapai yra puikus tyrimo objektas, todėl patyrinėti lapų tekstūrą, kvapą, garsą, padidinti vaizdą, spalvų gamą – tikrai nuostabu. KUO SKIRIASI ELNIAS, BRIEDIS IR STIRNA? Koridoriuje sukurtos erdvės apie elnius, todėl vaikai šioje erdvėje tyrinės elnių ragus, nuotraukas, klausysis elnių, stirnų ir briedžių skleidžiamus garsus, matuosis jų ragus, stebės ir fiksuos, koks gyvūnų dydis, palygins su savuoju, bandys apskaičiuoti skaičiavimo mašinėle savo ir gyvūno ūgio skirtumus, stebės, koks yra jų svoris ir bandys su draugais svertis ir pažiūrėti, kiek vaikų reikia pasverti, kad atitiktų vieno briedžio svorį, iš raidžių sudėlios žodžius: BRIEDIS, STIRNA, ELNIAS, sužinos naujas sąvokas: patinas, patelė, jauniklis, kanopos, samprotaus, kam elniui reikalingi ragai. Jau ryte ateinančius vaikus pasitiko filmukas apie elnius ir jų skleidžiamus garsus. MenO veikla: „PaSIdaryk elnio ragus“ Išvyka į mišką Jei tik yra sąlygos išvykai, projekto apie mišką metu būtina vaikus nusivežti į šalia esantį mišką. Ten vaikai gali pratiškai jau gilinti žinias, stebėti, atpažinti medžius, kokio jie natūralaus aukščio ar pločio. Miškas tikrai yra puiki aplinka mokytis, susipažinti, o pedagogui yra svarbu stebėti ir koreguoti tyrinėjimo etapus, palikti vaikams erdvės patiems kurti ir kartu organizuoti veiklas. Išvykoje į mišką galima organizuoti tokias veiklas: A) vaikai segtuvuose turi lapus, matavimo priemones, pieštukus ir maišelį (jei rastų ką įdomaus). Pirmoji užduotis žygyje sustoti gražioje vietoje ir pasirinktinai išmatuoti medžius, rasti storiausius ir labai plonyčius medelius.
|
|
© 2011-2024 mudubudu.lt | Visos teisės saugomos |