LEDO IR DRUSKOS SĄVEIKA
Reikės: LEDO (5 PAK.), DVIEJŲ DYDŽIŲ MAIŠELIŲ: DIDESNIŲ 10 VNT. MAŽESNIŲ (TIEK, KIEK VAIKŲ) DRUSKOS (1-2 PAK.) ŠIAUDELIŲ (KIEK VAIKŲ)
Vaikus įtraukiame į diskusiją: kas yra ledas? koks jis būna? kuo skiriasi ledynas nuo ledo kubelio?
LEDAS NUOSTABUS tarp trapumo ir didybės, tačiau kas nutinka, kai susitinka druska ir ledas.
Vaikams padalinama po vieną ledo kubelį ir druskos. Indelyje vaikai ant ledo pabarsto druskos. Šalia padėkite ledo kubelį be druskos. Tegul viskas būna ant stalų, kol pristatysite teoriją apie ledą, vaikai stebi kas vyksta. Jei vaikai mažesni, tikėtina, jog dėmesys bus į ledą, o ne į jus, todėl stebėjimą galima atlikti prie lentos ant stalo, kad būtų matomas ledo tirpimas (apibarstytas druska ir be druskos).
Išlaikant vaikų motyvaciją, pasakoma: šiandien išmoksime panaudoti ledo ir druskos reakcijas ir per tris minutes pasigaminti ledus. Tačiau įdėmiai turite išklausyti, ką noriu pasakyti. Turime ištyrinėti ledą ir druską, kad suprastume kas vyksta.
Rodomos skaidrės, kuriose aptariama sąvokos:
SNAIGĖ - tai sušalęs vandens lašas, kuris vista kristalu (parodomas trumpas video), žiūrint video pabrėžiama snaigės simetrija.
LEDAS – sušalęs vanduo. Vanduo, virsdamas į ledą, plečiasi ir ardo viską, kas trukdo jam plėstis. Kaip tai atrodo pro mikroskopą (parodoma kaip žiūrint pro mikroskopą atrodo šąlantis vanduo, akcentuojame, kad gamtoje daug geometrinių figūrų ir kiekviena ką nors reiškia. Ledo struktūroje vieni šešiakampiai, tokias geometrines figūras galime pamatyti ir bičių avilyje. Tik ledas šešiakampiuose talpina orą, kuris padeda ledui neskęsti).
Sąvokos ledkalnis ir ledynas.
LEDKALNIS – didžiulis ledo gabalas, atskilęs nuo ledyno. Gali būti kaip 55 aukštų namas. Sverti 200 tūkstančių tonų ir nuplaukti iki 17 km per dieną.
LEDYNAS - didelė ledo sankaupa, dengianti didelius žemės plotus. Jei ištirptų visi ledynai, jūros lygis pakiltų 75 metrus.
Nuorodos: https://www.youtube.com/watch?v=bDPczGUovzE
https://www.youtube.com/watch?v=zRUFzJrDtq0
Stebėkite kas nutinka ledui, kuris gabaliukas tirpsta greičiau. Akivaizdžiai bus matoma, kad druska ledą tirpdo greičiau. Tai kas yra ta druska ir kodėl taip nutinka? Pasidarykite skaidres su įspūdingais vaizdais apie druskos ežerus ir kasyklas, papasakokite vaikams, iš kur druska atsiranda. Pažiūrėkite video kaip atrodo druska pro mikroskopą.
https://www.youtube.com/watch?v=ZTG8FCJZL3M
Kaip manote kas nutinka, kai druska ir ledas susimaišo? Tai turime išbandyti patys.
Kai ledas su druska susimaišo, druska ima ardyti ledą, sumažindama ledo tirpimo temperatūrą. Mes ir pasinaudosime tuo šalčiu gamindami sau ledus. Turime patikrinti, ar tikrai tai tiesa.
Jums reikės: vieno didelio maišelio. Į jį įdėkite mažą sulčių maišelį, iš abiejų šonų apdėkite ledo kubeliais. Ir užpilkite druska. Uždarykite sandariai didelį maišelį ir švelniai maišykite rankose. Palaukite tris minutes. Ištraukite mažąjį maišelį ir patikrinkite, ar ties uždarymu nėra druskos. Jei yra nuvalykite, nes patekus į sultis, bus neskanu. Įdėkite šiaudelį ir skanaus.
Kai vaikų emocijos aprimsta ir visi mėgaujasi ledais, aptarkime, kas ką tik nutiko. Kodėl taip greitai sušalo sultys. Parodykite video kaip druskos ir ledo sąveika atrodo pro mikroskopą. https://www.youtube.com/watch?v=JkhWV2uaHaA (0:47 iki 1:16 min.) Apibendrinkime, ką sužinojome? Kas yra ledas? Ledkalnis? Ledynas? Kas nutinka, kai ledas šąla? O kas nutinka, kai susimaišo su druska?
Po sulčių ragavimo didelius maišelius uždarykite ir padėkite ant padėklų. Ištirpęs ledas bus išpilamas, o maišeliai išplaunami ir paliekami kitiems bandymams.
KODĖL ŽEMĖJE BŪNA DIENA IR NAKTIS?
• Įžanga: pasiklausome pasakos „Saulė ir mėnulis“. Kaip manai, ar tai tik pasaka ar tiesa? Ką tu žinai? O kaip tau atrodo? Ką apie tai sako mokslininkai? Mokytoja internete parodo filmuką, kad Žemei sukantis aplink savo ašį atkeliauja tai diena, tai naktis. O ar gali būti, kad tuomet kitoje Žemės pusėje viskas yra priešingai? TURIME ĮRODYTI.
Veiklos eiga
• Suskirstomi komandomis po tris. Vaikai jau išmokyti, kad turi įvertinti, kiek mokytojas duoda užduočių ir kaip susiskirstyti darbais.
• Dėžėje pagaminti fonus, pusė naktis, pusė diena.
• Padaryti fono dekoracijas, kurios leistų suprasti, kokį paros metą vaizduojate.
• Kamuoliuką nuspalvinti, taip, kad būtų aišku, kad tai yra Žemė ir pritvirtinti jį centre.
• Numatyti Saulės vietą ir iškirpti skylę.
Rezultatas
• Visoms komandoms pavyko įrodyti, kad vienoje Žemės pusėje buvo diena, kitoje naktis.
• Akylesni pastebėjo, kad nors Mėnulio nedarė, o Saulės šviesa ir Žemės šešėlis sudarė Mėnulio vaizdą ir iškėlė naujų klausimų.
• Vienai komandai nepavyko sukonstruoti Saulės tinkamame lygyje, todėl teko tobulinti Žemės aukštį.
LABORATORIJA
• Ištirk, kaip kopūsto sultys reaguoja su skirtingais skysčiais?
• Piešiame augalais ir stebime, kad augalo sultys ant popieriaus lapo keičia spalvą. O ar gali būti, kad kopūsto sultis supylus į skirtingus skysčius irgi pasikeis? Ką manote? Klasėje suplėšome raudonąjį kopūstą ir sudedame į trintuvę, išspaudžiame sultis.
• Priemonės: padėklai su indeliais, kuriuose yra skirtingi skysčiai. Pipėtės, tyrimų lapai, pieštukai, puodelis su kopūsto sultimis.
• Vaikai tyrimu lape pasižymi, kokius skysčius naudos.
• Imasi tiriamojo darbo ir viską atlieka pagal lentoje nurodytas rekomendacijas. Laikytis nuoseklumo, atidumo ir pasižymėti tyrimų lape iškarto, kas įvyko.
• Kyla noras išbandyti kitaip? Pabandyk!
• Papasakok, kaip sekėsi ir susitvarkyk darbo vietą.
Pastatyk namelį su šviesa langelyje
•Veikla: pastatyk namelį su šviesa langelyje.
•Uždaviniai: a) apmąstyk, koks bus namelis, iš ko bus padarytas, b) nusipiešk planą, c) imkis darbo, d) įmontuok lemputę, naudodamas laidus ir elementus, e) gali pasirinkti dirbsi vienas ar komandoje.
Vaikai jau žinojo, kaip sukurti elektros grandinę, kad elektros energija iš elemento nukeliautų iki tam tikro taško.
Užduotį analizavome: kaip man sekėsi, kas pavyko, o ką reikėjo daryti kitaip, kur ryškiau švies - tamsoje ar šviesoje, palyginti šviesos intensyvumą.
TILTAS
Tikslas - sukurti tiltą, tinkantį upei (upės maketas patiesiamas klasėje), o po tiltu turi praplaukti laivelis.
Vaikai turi vadovautis žingsniais ir išsimatuoti upės plotį, laivelio aukštį (susipažįsta su centimetru), duomenis užfiksuoti lape, nusipiešti tilto projektą ir pastatyti jį iš Lego kaladėlių.
Statybininkų profesija
Siekdami išsiaiškinti vaikų požiūrį į lyčių stereotipus, diskutuojame, kad visi gali išmėginti įvairias profesijas ir žaidimus, svarbiausia atsirinkti kas mums patinka. Vaikams šią savaitę siūloma pasimatuoti įvairias profesijas. Sudarome profesijų sąrašą ir pasirenkame, kurias profesijos šakas vaikai norėtų pasimatuoti. Pirmąją dieną mokytojas pasiūlo dvi profesijas, o kitomis projekto dienomis mokytojas pasiruoš vaikų norimoms profesijoms.
Steam veikla: matuojamės statybininko profesiją. Vaikai turi sukurti tiltą, tinkantį upei (upės maketas patiesiamas klasėje) ir po tiltu turi praplaukti laivelis. Vaikai turi vadovautis žingsniais ir išsimatuoti upės plotą, laivelio aukštį (susipažįsta su centimetru), duomenis užfiksuosi lape, nusipiešti tilto projektą ir pastatyti iš lego kaladėlių.
SPALVOS
Susiskirstome komandomis pagal vaikų pasirinkimą: viena komanda kurs vitražus (maišydami spalvotus lakštus, išgaus naujas spalvas bei atspalvius); antra komanda maišys spalvas vandenyje pagal pateiktą schemą, fiksuos rezultatus ir bandys sukurti savo spalvas.
Dirbame remiantis STEAM metodika. Vaikai gauna lenteles, kuriose nurodoma, kokias spalvas maišant gaunasi kitos spalvos. Išbandę mokytojo rekomendacijas, kuria savo atspalvius ir spalvas. (Daugelis vaikų parsinešė tampomo popieriaus skiaučių ir kūrė spalvas su tėvais).
AR JIE SKANŪS?
Kitos veiklos metu vaikai gali kurti iš prieskoninių žolelių bei citrusinių vaisių, uogų arbatas. Tačiau pirmiausia jie turėtų atlikti tiriamuosius veiksmus – ištirti kvapą, įsivaizduoti kuri arbata skaniausiai ir kokie skoniai tiktų tarpusavyje. Sukurti receptą, kad vaikams būtų lengviau, ant kiekvieno augalo užrašykite augalo pavadinimą, kurį vaikai galėtų nurašyti, perskaityti. Tuomet leiskite savo idėjas realizuoti ir sudėti norimas žoleles į puodelius, pagardinti citrusiniais vaisiais ar imbieru. Suaugęs žmogus turėtų užpilti karštu vandeniu ir papasakoti, kad karštas vanduo gali nudeginti, todėl reikia elgtis atsargiai.
VAIKAS PROJEKTE: kūrybiškai pažvelgs į receptų kūrimą, remiantis turima patirtimi derins skonius. Sužinos ir išmoks naujų žodžių, augalų pavadinimų. Veikdamas kartu su kitais vaikais, mokysis laukti savo eilėje, paprašys paduoti reikiamas žoleles. Suvokdamas, kad arbata karšta, atsargiai elgsis prie stalo. Po darbų skatinamas susitvarkyti, apibendrinti savo pojūčius ir atradimus.
Steam veikla: sukonstruoti iš lego kaladėlių mašinėlę, kuri galėtų dalyvauti lenktynėse. Vaikams parodomas trumpas filmukas apie lenktynes ir vaikai įtraukiami į diskusiją, kokios dalys sudaro mašiną? kas padeda jai sudėti? Vaikų prašoma apgalvoti kaip sukonstruoti variklius, ratus, kokius dydžius rinktis ir kaip padaryti labai greitą mašinėlę. Jei yra poreikis gali savo planą ir mintis pieštis popieriaus lape.
1 žingsnis:
Diskusija: ko reikia, kad mašinėlė važiuotų (ratų, kurie suktųsi)? Ar mašinėlės dydis, svoris gali lemti jos greitį? Ar būtinai reikia variklio, kad mašinėlė greitai riedėtų? O kaip padaryti, kad mašinėlės galėtų lenktyniauti pačios (nuožulnios trasos)?
2 žingsnis:
Eiga: Vaikai lapuose pasižymi savo mašinėlių įdėjas: didelė ar maža, ratus konstruos didelius ar mažus, sunki ar lengva. Imasi darbo siekdami savo numatyto tikslo, kokia jų mašinėlė turėtų būti.
3 žingsnis:
Pagamintos mašinėlės išbandomos pačių vaikų ir kai mano, kad rezultatas geras-padeda ant palangės.
Iš kartono padaroma trasa ir, pasiskirsčius komandomis, yra organizuojamos lego mašinėlių lenktynes.
Pastatyk spektaklį(dviejų dienų STEAM veikla)
• Sukurk teatro lėlę, su kuria galėtum vaidinti.
• Apmąstyk, kaip atrodys tavo lėlė?
• Nusipiešk lėlės maketą.
• Pasirink kokių priemonių tau reikės?
• Pasigamink.
Vaikai galėjo nusipiešti kokias tik nori lėles, tačiau jos turi būti nuspalvintos ir numatytos spalvos, detalės. Pagal savo schemą vaikai rinkosi pasiūlytas medžiagas: kartoną, spalvotą popierių, plunksnas, įvairias juosteles, pagaliukus, akytes, siūlus.
Kitą dieną vaikams pasiūloma tapti režisieriais ir sukurti teatro vaidinimą. Vaikai suskirstomi komandomis. Duodama dešimt minučių nupiešti vaidinimo seką, pritaikant lėles, kurias pasigamino. Vaikai greitai sugalvojo, ką vaidins ir nupiešė keturis paveiksliukus, kuriuose pasakojama, kas bus vaidinama. Po to vaikai vaidino prieš klasę. Dvi grupės sutriko, tačiau bandė improvizuoti. Keturios grupės pasirodė puikiai. Vieni kitiems padėjo, papildė, pasiskirstė vaidmenimis.
Matematikos bokštas
• Vaikai turi išspręsti lygtis PVZ.:
5+4=9
3+4=7
2+4=6
3+2=5
2+2=4
4 -2=2
• Iš gautų atsakymų turi pastatyti bokštų lygius, panaudojant tiek detalių, kiek gavo užduotyse. Pirmas bokšto lygis turi susidaryti iš 9 trikampių, antras iš aštuonių ir t.t.
Trijų spalvų paletė
Užduotis: iš trijų spalvų pagaminti dešimt skirtingų spalvų kamuoliukų.
Šiam bandymui reikės trijų spalvų stingstančio modelino (jis minkštas ir tarpusavyje gerai maišosi spalvos). Geriausia rinktis mėlyną, raudoną ir geltoną spalvą. Sustingusius kamuoliukus vaikai panaudos kaip šratukus savo šaudyklei, kurią lengvai gali pasigaminti. Kad vaikams būdų lengva suprasti ką daryti nubraižykite paprastą schemą, ją įdėkite į įmautę.
Užduoties eiga:
Vaikams iškeliamas tikslas: pasigaminti dešimt kamuoliukų, kurie būtų skirtingų spalvų?
Duodami trys modelino kamuoliukai: mėlynas, geltonas, raudonas.
Vaikams diktuojamos užduoties sąlygos.
1. Mėlyną kamuoliuką padalinkite į tris dalis, iš dalių suformuokite tris kamuoliukus.
2. Turite tris mėlynus kamuoliukus, paguldykite ant schemos.
3. Tą patį padarykite su raudonu ir geltonu kamuoliuku.
4. Išdėlioję kamuoliukus ant schemos gaunate trikampį. Šalia kampo guli dviejų skirtingų spalvų kamuoliukai – suminkykite juos ir gausite naujos spalvos kamuoliuką. Tą patį padarykite su kitais dviem kampais. (Ar supratote, kad sumaišant spalvas gaunasi nauja spalva?)
5. Kampuose turite dar tris kamuoliukus, kurių spalvos skiriasi. Tuos kamuoliukus padalinkite į tris dalis ir suformuokite tris kamuoliukus. Vidurinis kamuoliukas neliečiamas, šoniniai kamuoliukai sujungiami su kito kampo šoniniais kamuoliukais ir gaunamos naujos spalvos kamuoliukai.
Suskaičiuokite kiek spalvų yra jūsų paletėje? Jei trūksta sukurkite naujų spalvų. Kamuoliukams leiskite džiūti.
Pasigaminkite šaudyklę.Jums reikės tualetinio popieriaus kartono ir baliono.
Tualetinį popieriaus kartoną perpirkite pusiau. Vieną jo dalį perkirpkite, kad lengva prasižiotų ir būtų galima uždėti ant kitos dalies. Suklijuokite lipnia juosta, kad būtų tvirtas apskritimas.
Paimkite balioną, ties išplatėjimu nukirpkite baliono viršutinę dalį ir užmaukite ant kartono. Balioną patempus ir paleidus gaunasi puiki šaudyklė, o kamuoliukus panaudokite kaip šratukus. Jie minkšti ir nieko negali užgauti.
Vandens malūnas
Interneto platybėse galite atsisiųsti vandens malūno, siurblio modeliukus, jie nebrangūs, bet vaikams labai gerai suprantami kaip viskas veikia. Pagal modeliukus vaikai nesunkiai sukuria savo versijas.
STEAM veikla: sukurk iš priemonių, kurios yra klasėje, vandens malūną.
1. Pasirink kaip užduotį nori atlikti: vienas, su draugu ar komandoje.
2. Apmąstyk ar pasitark, kokios detalės svarbiausios vandens malūnui? Kaip jis veikia? Kas jį turi laikyti?
3. Pasirink tinkamas priemones ir imkis darbo.